Cudowne oblicza Ziemi - eksperymenty, skrzynka kamishibai i ChatGPT
Witajcie ponownie po dłuższej przerwie. Tego posta zaczęłam pisać ponad tydzień temu. Niestety pisanie przerwała mi choroba. Na szczęście czuje się już dużo lepiej. W dzisiejszym poście porozmawiamy o Ziemi. Powiem również o tym co można zrobić, aby zajęcia o tej tematyce były dla dzieci atrakcyjne.
Zacznijmy od kilku faktów na temat Ziemi.
Jak wiemy Ziemia jest trzecią planetą licząc od Słońca w Układzie Słonecznym. Choć może nam się wydawać że Ziemia jest idealna to wcale tak nie jest, ponieważ nie ma kształtu wzorcowej kuli. Na obydwu biegunach jest lekko spłaszczona, a jej nachylenie wynosi 23,5º. W centrum Układu Słonecznego, jak sama nazwa mówi jest Słońce. Układ ten nazywany jest również układem heliocentrycznym. Układ słoneczny jest jednym z wielu podobnych systemów planetarnych w naszej Galaktyce - drodze mlecznej.
Źródło: http://www.astronomia.biz.pl/uklad_sloneczny.html |
Jak wiemy z historii przez setki lat ludzie uznawali że Ziemia jest w centrum Układu Słonecznego. Taka koncepcja nazywa się Teorią geocentryczną. Do obalenia tej teorii, przyczynił się znany polski astronom i matematyk Mikołaj Kopernik. O tym uczonym napisano tak ,, Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię", Właśnie tą teorią zrewolucjonizował świat. Po więcej informacji o Mikołaju Koperniku odsyłam do niżej zamieszczonego, krótkiego filmiku. Przedstawia on informacje z życia tej postaci w ciekawy sposób z wykorzystaniem zabawnej animacji.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=NvLg84FP268&ab_channel=InstytutCopernicanum
Jak udowodnić, że ziemia jest okrągła? - eksperyment
Chciałabym wam teraz pokazać eksperyment, który można wykonać z dziećmi w przedszkolu lub w szkole. Doświadczenie to jest bardzo proste i wykorzystuje rzeczy, które raczej każdy ma w domu. Wyjaśni nam one dlaczego, gdy na przykład patrzymy się w dal na ocean najpierw widzimy czubek masztu a później stopniowo coraz więcej łódki.
Jak wykonać doświadczenie:
Źródło: http://www.pluznica.naszabiblioteka.com/n,magiczna-skrzynka-czyli-japonski-papierowy-teatrzyk-kamishibai |
Była sobie mała dziewczynka
imieniem Anna, która uwielbiała obserwować zmieniające się pory roku. Wiosną
uwielbiała patrzeć, jak kwiaty zakwitają, a drzewa znów zaczynają być zielone.
Latem uwielbiała spędzać czas na zewnątrz, bawiąc się w parku i słuchając
śpiewu ptaków. Jesienią uwielbiała zbierać kolorowe liście i podziwiać, jak
drzewa zmieniają kolor liści. Zimą uwielbiała budować bałwany i jeździć na
sankach.
Pewnego dnia Anna postanowiła
opowiedzieć swojemu młodszemu braciszkowi, Jakubowi, jak zmieniają się pory
roku. Zaczęła opowiadać:
"Kiedy jest wiosna, wszystko
zaczyna ożywać. Drzewa wyrzucają nowe liście, a kwiaty zaczynają kwitnąć.
Słychać wtedy śpiew ptaków, które wracają z ciepłych krajów. Wiosna to czas,
kiedy powoli robi się cieplej i dłużej jest światło".
"A latem jest bardzo
ciepło!" – dodał Jakub.
"Tak, latem jest bardzo
ciepło. To czas, kiedy możemy biegać na świeżym powietrzu, bawić się w parku i
robić pikniki. Wtedy zaczynają dojrzewać owoce, takie jak truskawki i maliny.
Latem mamy też dłuższe dni i krótsze noce" – odpowiedziała Anna.
"A jesienią, co się dzieje
jesienią?" – zapytał zaciekawiony Jakub.
"Jesienią drzewa zaczynają
tracić swoje liście. Liście zmieniają kolor na żółty, czerwony i pomarańczowy.
Jesienią zbieramy kolorowe liście, które potem możemy wykorzystać do robienia
rysunków i dekoracji. Jesień to też czas, kiedy mamy coraz mniej światła i
coraz więcej ciemności" – wyjaśniła Anna.
"A zima?" – zapytał
Jakub.
"Zima to czas, kiedy jest
bardzo zimno i pada śnieg. Zimą możemy budować bałwany, jeździć na sankach i
lepić bałwana. Zima to też czas, kiedy mamy krótsze dni i dłuższe noce. Ale
wkrótce znowu nadejdzie wiosna i wszystko zacznie się od nowa!" –
zakończyła Anna.
Jakub był bardzo zadowolony, że
siostra opowiedziała mu o zmieniających się porach roku. Teraz znał je lepiej i
był gotów, by każdej porze roku znaleźć coś, co uwielbia w niej najbardziej.
Komentarze
Prześlij komentarz